جراحی لامینکتومی دیسک کمر به همراه مراقبت های بعد از آن

فتق دیسک به عنوان دیسک پاره شده یا لغزنده نیز شناخته می‌شود. شکستن دیسک بین مهره‌ای مشخصه این وضعیت ستون فقرات است. این مشکل بر لایه محافظ خارجی دیسک نخاعی تأثیر می‌گذارد، اعصاب نخاعی اطراف را تحریک کرده و باعث درد می‌شود. رایج‌ترین جراحی که برای درمان فتق دیسک کمر انجام می‌شود، لامینکتومی است. این روش شامل برداشتن برخی از قسمت‌ها یا دیسک بین مهره‌ای کاملاً آسیب دیده است.

نتایج جراحی لامینکتومی دیسک کمر عالی است و اکثریت بیماران پس از جراحی تسکین قابل توجهی از علائم فتق دیسک کمر را تجربه می‌کنند.

جراحی لامینکتومی دیسک کمر

در چه صورت جراحی لامینکتومی دیسک کمر توصیه می‌‌شود؟

اگر بعد از درمان‌های محافظه کارانه مانند دارو یا فیزیوتراپی هنوز علائمی از دیسک کمر را تجربه می‌کنید، با جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در مورد گزینه‌های جراحی فتق دیسک کمر شده صحبت کنید. در صورت داشتن علائم زیر، پزشک ممکن است جراحی لامینکتومی دیسک کمر را توصیه کند.

• احساس بی حسی در اندام‌ها یا ضعف پا
  • بدتر شدن علائم درد، که منجر به کاهش کیفیت زندگی می‌شود
  • مشکل در ایستادن یا راه رفتن
  • از دست دادن مهارت‌های حرکتی یا تعادل
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

انجام هرچه زودتر درمان فتق دیسک کمر بهترین راه برای نتیجه موفقیت آمیز است. هرچه بیشتر صبر کنید، درمان آن دشوارتر می‌شود. نادیده گرفتن علائم می‌تواند منجر به آسیب طولانی مدت یا دائمی شود. همچنین می‌تواند منجر به عوارضی مانند رادیکولوپاتی کمر شود که عصبی فشرده در ستون فقرات است.

جراحی لامینکتومی چگونه انجام می شود؟

ضرورت انجام جراحی لامینکتومی دیسک کمر

در گذشته، این جراحی در بیمارستان انجام می‌شد و نیاز به یک شب ماندن و بستری شدن داشت. امروزه جراحان مغز و اعصاب عمل لامینکتومی را در یک مرکز جراحی به طور سرپایی انجام می‌دهند. این بدان معناست که دیگر نیازی به ماندن شبانه در مراکز درمانی نیست. به طور کلی، این روش حدود یک ساعت طول می‌کشد.

ابتدا بیهوشی عمومی انجام می‌شود.  سپس جراح، برشی را ایجاد می‌کند که در آن لامینا باید برداشته شود. سپس جراح عضلات شما را باز کنار زده و با استفاده از دستگاه جراحی برای از بین بردن لامینا اقدام می‌کند. در صورت نیاز، جراح با انجام دیسککتومی دیسک فتق شده را نیز برمی‌دارد. در صورت تثبیت ستون فقرات، جراح ممکن است عمل همجوشی ستون فقرات یا فیوژن را انجام دهد.

متغیرهای مختلفی در مورد جراحی لامینکتومی وجود دارد. هر مورد بسته به علت درد مزمن کمر و یا آسیب دیسک کمر بیمار متفاوت است.

بعد از لامینکتومی چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از جراحی لامینکتومی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد و تیم پزشکی، ضربان قلب و حرکت دست‌ها و پاها را بررسی می‌کنند. جراح ممکن است به منظور تسکین درد، برخی از داروها را تجویز کند. برای داشتن روند بهبود سریع‌تر و بهتر، فیزیوتراپی نیز توصیه می‌شود. قبل از مرخص شدن، تیم پزشکی همچنین قرار ملاقات بعد از عمل را معمولاً چند هفته پس از جراحی تنظیم می‌کنند تا روند بهبودی بیمار و همچنین نحوه بهبودی برش را بررسی کنند.

بازگشت به کار در درجه اول به میزان نیاز شغل شما برای انجام فعالیت بدنی بستگی خواهد داشت. اگر فعالیت بدنی زیادی لازم نیست و شما پشت یک میز مشغول به کار هستید، می‌توانید در عرض چند هفته به کار خود برگردید. اگر همجوشی ستون فقرات نیز انجام شود، روند بهبودی طولانی‌تر خواهد شد.

میزان موفقیت آمیز بودن جراحی لامینکتومی دیسک کمر

میزان موفقیت کلی جراحی‌های لامینکتومی زیاد است. گفته می‌شود تقریباً 90٪ بیمارانی که تحت عمل جراحی لامینکتومی قرار می‌گیرند، از درد تسکین می‌یابند. هدف از جراحی لامینکتومی ارائه تسکین درد در اثر فشرده شدن اعصاب نخاعی است. موفقیت طولانی مدت لامینکتومی پس از 10 سال بیش از 75٪ است. جراحی لامینکتومی به عنوان آخرین راه حل برای درمان کمردرد مزمن بیمار به علت فتق دیسک کمر است. ثابت شده است که لامینکتومی به بسیاری از بیماران کمک می‌کند.

مراقبت از خود بعد از جراحی لامینکتومی

پزشک پس از جراحی لامینکتومی دیسک کمر، اطلاعات کافی و مورد نیاز را در اختیار بیمار قرار می‌دهد، اما بطور کلی مراقبت‌های بعد از عمل دیسک شامل موارد زیر است:

• مصرف داروهای خود را طبق دستور پزشک ادامه دهید، به ویژه دوره کامل آنتی بیوتیک‌ها.
  • از فعالیت‌هایی که باعث آسیب به ستون فقرات می‌شود – مانند نشستن یا ایستادن طولانی مدت، خم شدن از کمر، بالا رفتن از پله‌های زیاد یا رفتن به مسافرت‌های طولانی مدت با ماشین – خودداری کنید.
  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید.
  • روی تشک سفت بخوابید.
  • تمریناتی را که در بیمارستان به شما آموزش داده شده است در منزل ادامه دهید. به تدریج مدت زمان آن‌ها را افزایش دهید، اما اگر دچار درد می‌شوید، فعالیت را متوقف کنید.
  • مراقب بلند کردن اجسام، خم شدن یا پیچ خوردن باشید.
  • در مورد اینکه می‌توانید چه فعالیت‌های خاصی را انجام دهید، از جمله پیاده‌روی و رانندگی، از فیزیوتراپ و پزشک خود سوال کنید.
  • علائم عفونت مانند قرمزی یا ترشح زخم، افزایش دما یا سردردهای مداوم را به پزشک اطلاع دهید.

سوالات متداول

پس از جراحی لامینکتومی دیسک کمر ممکن است سوالاتی ذهن شما در درگیر کند. در این قسمت به برخی از رایج‌ترین آن‌ها پاسخ داده شده است.

بهبودی جراحی لامینکتومی دیسک کمر چقدر طول می‌کشد؟

زمان بهبودی برای لامینکتومی به طور کلی از یک ماه تا یک ماه و نیم است. این به دلیل بهبودی همجوشی است. سطح درد پس از جراحی کاهش می‌یابد، اما بهبودی کامل 4 هفته طول خواهد کشید.

چه زمانی می‌توانم بعد از انجام لامینکتومی به کار خود برگردم؟

این به نوع کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. اگر کار شما با بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن در ارتباط است، ممکن است نتوانید به زودی به کار خود برگردید. اما در صورت داشتن کار دفتری یا پشت میزی، ممکن است بتوانید بعد از 3 روز به کار خود برگردید.

جهت آماده شدن برای جراحی لامینکتومی دیسک کمر چه کاری باید انجام دهم؟

قبل از جراحی، پزشک از شما می‌خواهد حداقل 10 روز قبل از جراحی مصرف داروهای ضد التهاب را متوقف کنید. در برخی موارد ممکن است پزشک توصیه کند از مصرف برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین K، روغن ماهی و کوآنزیم کیوتن (CoQ10) خودداری کنید.

چه زمانی می‌توانم بعد از جراحی لامینکتومی رانندگی کنم؟

به طور کلی، اکثر افراد پس از 1 تا 2 هفته می‌توانند پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند. البته این نیز به سن بیمار و اینکه فیزیوتراپی انجام داده است، بستگی دارد. هرچه سن بیمار کمتر و اگر بیمار در حال انجام فیزیوتراپی باشد، بیمار سریع‌تر قادر به بازگشت به رانندگی خواهد بود.