دکتر مهسا مظاهری متخصص طب فیزیکی

برای درمان کمر درد چه بخوریم (تغدیه و داروی مناسب)

کمردرد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله فشارهای ناشی از فعالیت‌های جانبی فشرده، وضعیت نامناسب نشستن و راه رفتن، که در صورت فعالیت مکرر و استفاده از رایانه، احتمال بروز آن بیشتر است. و ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری، مانند دیسک برآمده، پارگی دیسک، آرتروز، عفونت کلیه، سیاتیک، پوکی استخوان، سرطان، اختلال خواب و غیره باشد.

به طور کلی، مشکلات کمر معمولا خود به خود برطرف می‌شوند، اما اگر یک مورد شدید مانند ناراحتی همراه با تب، بی‌حسی، ضعف کلی یا کاهش وزن دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، می‌توانید با انواع فعالیت‌های بدنی، برخی داروها و غذاهای سالم کمردرد را درمان کنید. در برخی موارد، غذاها تمام چیزی هستند که برای درمان کمردرد لازم است. در نتیجه، در این مقاله به غذاها و درمان‌های خانگی می‌پردازیم تا تسکین سریع را امتحان کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی درمان سریع کمردرد و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهسا مظاهری متخصص طب فیزیکی و توابخشی با شماره تلفنهای   03132372301 و 09398670202 تماس حاصل فرمایید.

تغذیه مناسب برای درمان کمردرد  


تغذیه مناسب برای درمان کمردرد

تحقیقات نشان داده است که کمردرد همه افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در زنان این مشکل بیشتر مشاهده می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که مصرف کلسیم و ویتامین D را افزایش دهید، زیرا کمبود این ویتامین‌ها یکی از علل شایع کمردرد در افراد سنین بالاتر، به ویژه زنان، می‌باشد.

رژیم‌های غذایی غنی از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات ممکن است به کاهش کمردرد کمک کنند. با توجه به فواید بسیاری که مصرف مواد غذایی سالم و ورزش برای سلامتی دارد، بیایید در مورد بهترین غذاها برای درمان کمردرد صحبت کنیم.

میوه‌ها و سبزیجات تازه 

 خوردن 4 تا 6 فنجان سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ بدون هیچ گونه شیرینی اضافه شده، عملاً تامین مواد مغذی ضد التهابی را در کنار بسیاری از مزایای دیگر تضمین می‌کند. این باید در درجه اول از سبزیجات تشکیل شود، به ویژه آن‌هایی که در خانواده چلیپایی قرار دارند مانند شاهی، کلم بروکلی که دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی هستند.

غذاهای غنی از امگا 3 

 پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف روغن‌های تصفیه شده به طور کلی اجتناب کنید، اما افزایش امگا 3 می‌تواند به تعادل ضد التهابی بهتر کمک کند. افزایش مصرف امگا 3 در حالی که کاهش مصرف امگا 6 پاسخ التهابی به یک وعده غذایی پرچرب را کاهش می‌دهد. ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ساردین و ماهی کاد برای افزایش دریافت امگا 3 بسیار توصیه می‌شود. دانه‌های کنف، کتان و چیا نمونه‌هایی از انتخاب‌های گیاهی هستند.

غلات کامل 

 غذاهای غنی از فیبر از جمله بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای یا برنج وحشی، ارزن و سایر غلات فرآوری نشده می‌توانند به کاهش یا درمان کمردرد کمک کنند. لوبیاها: آن‌ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان و همچنین سایر ترکیبات ضد التهابی هستند. رژیم غلات کامل به طور قابل توجهی غلظت نشانگرهای التهابی را کاهش می دهد.

ادویه‌های ضد التهاب 

 ادویه‌هایی مانند زنجبیل، دارچین و فلفل هندی می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. زردچوبه نمونه فوق العاده دیگری است. به گفته Lachman، ممکن است در غذاهای خوش طعم استفاده شود یا در یک اسموتی مخلوط شود. کمردرد نیز می‌تواند با برخی غذاها تشدید شود. سرخ کردن، برشته کردن، مایکروویو، سرخ کردن یا کباب کردن گوشت، ماهی یا تخم‌مرغ، مولکول‌هایی را آزاد می‌کند که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) نامیده می‌شوند. AGEها به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می‌شوند و می‌توانند در محصولات خام حیوانی یافت شوند، پخت و پز، به ویژه در دماهای بالا، AGE های جدیدی را ایجاد می‌کند.

مقادیر بالای مواد شیمیایی در بافت‌ها و خون بدن می‌تواند باعث واکنش التهابی شود و تصور می‌شود التهاب را تشدید می‌کند.

برای کاهش این اثر، بنیاد آرتریت توصیه می‌کند دستور العمل‌های گوشتی را تهیه کنید که مستلزم بخارپز کردن، جوشاندن یا آب‌پز کردن هستند، و همچنین غذاهای فرآوری‌شده را که اغلب در معرض دمای پخت بالا قرار می‌گیرند تا ماندگاری آن‌ها افزایش یابد، محدود کنید.

روغن زیتون 

روغن زیتون گنجینه‌ای از خواص خوبی است که ما برای غذای خود به آن نیاز داریم. حاوی اولئوکانتال است که به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. این، همراه با سایر خواص ضد التهابی، آن را به یکی از گزینه‌های طبیعی برای درمان کمردرد تبدیل می‌کند. افزودن یک یا دو قاشق چای خوری روغن زیتون به سوپ‌ها، سالادها و سایر برای بهره‌مندی از فواید آن کافی است.

غذاهایی که باید برای کمردرد اجتناب کنید 

زمانی که دنبال درمان کمردرد هستید، از غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای قندی و آن‌هایی که با شیرین کننده‌های مصنوعی ساخته شده‌اند
  • روغن‌های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6
  • غذاهای سرشار از غلات تصفیه شده مانند پیتزا، غلات و نان سفید
  • محصولات لبنی
  • ذرت فرآوری شده
  • گوشت قرمز
  • غذاهای حاوی مواد شیمیایی

برای درمان کمردرد چه دارویی بخوریم


برای درمان کمردرد چه دارویی بخوریم

هنگامی که به دنبال تسکین فوری درد کمر یا گردن درد هستید، پزشک احتمالاً مصرف داروهای مسکن بدون نسخه را پیشنهاد می‌کند. اما انواع مختلفی وجود دارد و ترفند این است که بدانید کدام را انتخاب کنید و چرا.

ابتدا اجازه دهید در مورد منظور از “انواع” داروهای مسکن بدون نسخه صحبت کنیم. این‌ها با “ماده فعال” متمایز می‌شوند، که ماده شیمیایی است که تغییرات را ایجاد می‌کند، به عنوان مثال، درد، کاهش التهاب و غیره را که روی برچسب بسته بندی دارو ذکر شده است، ایجاد می‌کند. (مواد تشکیل دهنده فعال نیز می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، بنابراین ممکن است در تصمیم شما برای مصرف یک دارو بر دیگری نقش داشته باشد.)

همانطور که خواهید دید، مواد فعال را می‌توان با هم در کلاس‌های دارویی دسته بندی کرد. داروهای مسکن بدون نسخه، دو دسته اصلی NSAIDها (ضدالتهاب های غیر استروئیدی) و مسکن‌ها (تسکین دهنده‌های درد) هستند. گاهی اوقات یک دارو هر دو هدف را دنبال می‌کند. مواقع دیگر این کار را نخواهد کرد.

همه به جز یکی از داروهایی که در اینجا توضیح داده شده، NSAID های بدون نسخه هستند که می‌توانند درد، تب و التهاب را کاهش دهند. مهارکننده‌های COX-2، نوع دیگری از NSAID هستند که نیز ممکن است در درمان علائم شما مفید باشند، اما این داروها فقط با نسخه در دسترس هستند.

اکثر داروها با لیست طولانی از عوارض جانبی همراه هستند و NSAID ها تفاوتی ندارند. برخی از عوارض جانبی NSAID می‌تواند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد. دو تا از بزرگترین خطرات مصرف این نوع داروها مشکلات کلیوی و همچنین حملات قلبی و زخم معده است.

و در نهایت، داروهای مورد بحث در زیر به صورت نسخه در دوزهای بالاتر در دسترس هستند.

آسپرین 

آسپرین شاید قدیمی‌ترین داروی ضد التهابی است که شناخته شده است. اسید استیل سالیسیلیک، ماده فعال آسپرین، برای قرن‌ها است (به اشکال مختلف) به عنوان مسکن استفاده می‌شود.

آسپرین به عنوان یک NSAID نه تنها درد کمر یا گردن را کاهش می‌دهد، بلکه در کنترل التهاب نیز نقش دارد که ممکن است پس از آسیب یا ضربه مفید باشد.

ماده فعال آسپرین کار خود را با جلوگیری از تولید پروستاگلاندین‌ها انجام می‌دهد که مواد شیمیایی کوتاه مدت در بدن هستند و مسئول التهاب و همچنین درد هستند.

ایبوپروفن 

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی است که برخی افراد برای کاهش درد حاد، حساسیت، تورم و سفتی ناشی از آرتریت مصرف می‌کنند. ایبوپروفن همچنین برای کاهش دردهای عضلانی و آرام کردن درد ناشی از کشیدگی کمر استفاده می‌شود.

مانند آسپرین، ایبوپروفن یک NSAID است، به این معنی که نه تنها درد کمر یا گردن را کاهش می‌دهد، بلکه در مهار فرآیند (التهاب) خود نقش دارد. داروهای ضدالتهابی با ایبوپروفن به عنوان ماده فعال آن، با تولید پروستاگلاندین‌ها در نتیجه التهاب و درد را مهار می‌کنند.

عوارض جانبی ممکن است شامل مشکلات معده و حوادث قلبی عروقی باشد.

ناپروکسن 

ناپروکسن یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که برای کاهش درد و التهاب‌های مربوط به کشیدگی عضلانی و آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت و آرتریت التهابی از جمله اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده می‌شود. ناپروکسن، مانند سایر NSAIDها، از طریق مهار تولید پروستاگلاندین‌ها عمل می‌کند. ناپروکسن تحت نام‌های تجاری Aleve و Naprosyn شناخته می‌شود.

مهم است به یاد داشته باشیم که در حالی که تمام NSAIDها (به استثنای آسپرین به طور احتمالی) خطر افزایش حمله قلبی یا سکته را دارند، مطالعات نشان داده‌اند که ناپروکسن کمترین افزایش را دارد.

این ممکن است به دلیل این باشد که ناپروکسن یک داروی با مدت اثر طولانی است، در حالی که ایبوپروفن دارویی با مدت اثر کوتاه است. یک داروی با مدت اثر طولانی نیازی به مصرف مکرر ندارد و این می‌تواند خطر عوارض جانبی دارو را کاهش دهد.

تیلنول (استامینوفن) 

Tylenol پرمصرف ترین مسکن در بازار است. هنگامی که کمردرد یا گردن درد خفیف یا متوسط ​​دارید، می‌توان آن را برای تسکین کوتاه مدت مصرف کرد. این یک NSAID نیست.

تیلنول به کمردرد مرتبط با عضلات و/یا آرتریت کمک می‌کند. ممکن است با کاهش مقدار ماده شیمیایی مغز که سیگنال‌های درد را تحریک می‌کند، عمل کند و در نتیجه بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. همچنین با مهار پروستاگلاندین‌هایی که در مرکز تنظیم حرارت مغز نقش دارند، اثر خنک کنندگی دارد.

داروهای موثر برای کمردرد 


در زیر برخی از داروهای بسیار موثر کمردرد آورده شده است که واقعاً برای افراد در هر سنی مفید است تا به کمردرد استراحت دهند.

ابتدا کمپرس سرد و بعد گرم 

کمردرد یکی از مشکلات شایع در جامعه است که ممکن است به دلیل فعالیت‌های روزمره، نشستن طولانی، بارداری، آسیب‌های ورزشی و یا دیگر علل به وجود بیاید. درمان‌های مختلفی برای کمردرد وجود دارد، اما یکی از روش‌های مؤثر برای تسکین درد، کمردرد مالیدن یخ به پشت است.

متخصصان پزشکی تأیید کرده‌اند که استفاده از یخ به عنوان یک مسکن بسیار خوب عمل می‌کند و همچنین با متوقف کردن علائم درد به کاهش تورم در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. برای استفاده از این روش، باید یک کیسه یخ را در یک حوله یا پارچه بسته و آن را روی ناحیه کمر دردناک قرار دهید. این کار را حداکثر 20 دقیقه انجام دهید و بعد از آن برای 20 دقیقه استراحت کنید. این روند را تا سه بار در روز تکرار کنید.

بعد از 48 ساعت استفاده از یخ، بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید. برای این کار، یک حوله یا تکه پارچه را در آب گرم آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه دردناک کمر خود قرار دهید. این کار باعث کاهش درد و استرخای عضلات می‌شود.

در نهایت، باید به خودتان استراحت کافی بدهید و فعالیت‌های سنگین را به تعویق بیندازید تا بهبودی کامل را تسریع کنید. همچنین، در صورتی که کمردرد شدید و به همراه علائم دیگری مانند تب، تنگی نفس و یا سردرد همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

به اندازه کافی بخوابید 

لذت بردن از ساعات خواب کافی در روز فواید زیادی برای سلامتی دارد و تسکین کمردرد در راس آن‌هاست. اختلال خواب می‌تواند یکی از دلایل اصلی کمردرد باشد، بنابراین برای درمان کمردرد بدون مراجعه به پزشک با عادات خوب خوابیدن ارتباط برقرار کنید.

تمرین و ورزش منظم 

همانطور که در سطور اخیر اشاره شده است که تنش عضلانی می‌تواند باعث کمردرد شود، می‌توانید عضلات پشت و شکم خود را با تمرین و ورزش منظم هدف قرار دهید تا سلامت آن‌ها را حفظ کنید. ماهیچه‌های سالم پشت و شکم از ستون فقرات شما حمایت می‌کنند تا کمر درد را از بین ببرید.

وضعیت نشستن سالم را حفظ کنید 

وضعیت نشستن نامناسب یکی از دلایل شایع کمردرد به خصوص در افرادی است که تمام روز را در دفتر کار و جلوی کامپیوتر کار می‌کنند. وضعیت نامناسب بدن در حین کار در دفتر یا در حین انجام فعالیت‌های روزمره فشار غیرضروری به شما وارد می‌کند و می‌تواند باعث کمردرد جدی و مشکلات مربوط به ستون فقرات شود. حالت‌های قدیمی بدن خود را با حالت‌های سالم‌تر اصلاح کنید تا بلافاصله کمردرد را کاهش دهید.

تشک خود را تعویض کنید

اکثر متخصصان پزشکی نیز پیشنهاد می‌کنند که تشک را تعویض کنید زیرا تشک نرم و شل به طور مداوم به کمردرد کمک می‌کند و می‌توانید با سرمایه‌گذاری در تشک جدید خود به کمردرد استراحت دهید. ممکن است کمی پرهزینه باشد اما موثرترین درمان خانگی برای کمردرد است

تماس با ماتماس و مشاوره
×مشاوره رایگان در واتساپ