درمان دیسک گردن چیست؟ بهترین درمان برای تسکین و بهبود درد دیسک گردن

فتق دیسک گردن چیست؟ آیا دیسک گردن درمان دارد؟ بهترین درمان برای دیسک گردن چیست؟ تمامی این سوالات نگرانی‌هایی است که ذهن بسیاری از بیماران را درگیر می‌‌کند.

بیرون زدگی دیسک گردن به شرایطی گفته می‌شود که ماده نرم درون هسته دیسک از درون پوسته خارجی به سمت بیرون متمایل می‌شود و به یکی از اعصاب گردن فشار وارد می‌نماید. دیسک به بالشتک‌های کوچک گفته می‌شود که بین استخوان‌های ستون فقرات قرار دارند و به حرکت کردن آنها کمک می‌کند. دیسک‌های ستون فقرات در ابتدا بسیار محکم هستند اما با رسیدن به سن ۳۰ سالگی از میزان استحکام آنها کاسته می‌‌شود و شروع به شکنندگی خواهند کرد که در چنین حالتی ماده نرم درون دیسک به سمت بیرون نشت می‌کند و باعث بروز درد گردن خواهد شد. درد گردن ناشی از بیرون زدگی دیسک به علت وارد شدن فشار و التهاب ناشی از خارج شدن هسته ژله مانند دیسک ایجاد می‌شود.

خوشبختانه، دیسک گردن درمان دارد. داروهای ضد درد و التهاب، حرکات اصلاحی و شیوه‌های ارائه شده توسط متخصص طب فیزیکی در روند بهبودی موثر شناخته شده‌اند. اگر دچار دیسک گردن شده‌اید، ادامه مطلب را بخوانید.

متخصص فیزیوتراپی برای آنکه به این نتیجه برسد که آیا شما دچار بیرون‌ زدگی دیسک گردن هستید یا خیر به طور کامل به انجام معاینات جسمانی می‌‌پردازد و سابقه پزشکی شما را ارزیابی خواهد کرد. پزشک بدین منظور از عکسبرداری توسط اشعه ایکس، سی تی اسکن، الکترومیوگرافی یا اسکن ام آر آی استفاده می‌کند.

بعد از تشخیص دیسک گردن، با بررسی علائم و مشاهده‌ی تصویر برداری‌ها روند درمان شروع می‌‌شود. طب فیزیکی یکی از درمان‌های توصیه شده و بدون عوارض برای درمان دیسک گردن است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان دیسک گردن و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهسا مظاهری متخصص طب فیزیکی توانبخشی با شماره تلفن‌های 03132330382 – 09398670202 تماس حاصل فرمایید.

علل بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

با بالا رفتن سن، بدن شروع به تحلیل رفتگی می‌کند. معمولا ناحیه شانه و گردن جز نقاطی هستند که شما همیشه از آنها استفاده می‌کنید. بیرون زدگی دیسک در ستون فقرات ناحیه گردن معمولاً به علت تحلیل رفتگی این اندام طی مدت چندین سال به وجود می‌آید. تحلیل رفتگی ستون فقرات ناحیه گردن به دو دلیل به وجود می‌‌آید که عبارتند از: بیماری تحلیل برنده دیسک ناحیه گردن بیماری تحلیل برنده مفصل گردن که یک نوع آرتروز است. در برخی موارد نادر ممکن است بیمار به علت ضربه از قبیل تصادفات خودرویی یا وارد شدن ضربه مستقیم به گردن دچار بیرون زدگی یا لغزش دیسک شود. برداشتن اجسام سنگین به صورت اشتباه باعث می‌شود شما دچار دردسر شوید. اگر دچار درد ناحیه گردن شده‌اید باید به پزشک مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص دهد.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

معمولا بیرون زدگی دیسک گردن با درد بسیار زیادی همراه است و گاهی اوقات بیماران به علت درد گردن ناشی از بیرون زدگی دیسک به مرکز اورژانس مراجعه می‌کنند. درد ناشی از بیرون زدگی دیسک به صورت یک درد تیر کشنده و سوزش خود را نشان می‌دهد. معمولاً درد در امتداد عصب به وجود می‌‌آید و در ناحیه گردن شروع می‌‌شود و به بازوها انتشار پیدا می‌‌کند. گاهی اوقات درد فقط در ناحیه شانه، مچ دست یا آرنج ایجاد می‌‌شود که این مسئله به محل قرار گیری عصبی که دچار فشردگی شده است بستگی دارد. بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند باعث بروز مقدار بی حسی در ناحیه بازو یا بروز ضعف شود. ضعف می‌تواند شانه، بازو یا دست را درگیر کند. معمولا به صورت دائمی احساس می‌شود اما برخی از بیماران می‌گویند که با قرار دادن دست در برخی حالات خاص مانند بالا آوردن آن روی سر یا خم کردن گردن از میزان درد آنها کاسته می‌شود.

درمان دیسک گردن

در تعداد زیادی از موارد دیسک گردن به کمک دارو درمانی یا تزریق دارو بهبود پیدا می‌کند. معمولاً فرایند بهبود درد حاصل از دیسک گردن حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌‌کشد. در برخی موارد پزشک فقط وضعیت بیرون زدگی دیسک گردن را ارزیابی می‌کند و بیمار نیازی به درمان ندارد. در صورتی که قدرت گردن بهبود پیدا نکند باید به صورت جدی وضعیت این اندام بررسی گردد. در برخی موارد نیز پزشک انجام عمل جراحی را به منظور بهبود شرایط اعصاب گردن توصیه می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که درمان دیسک گردن با عمل جراحی آخرین روشی است که پزشک به بیمار خود توصیه می‌کند.

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم برای درمان دیسک گردن

استفاده از کمپرس گرم با نتایج بسیار خوبی در درمان درد دیسک گردن همراه است اما قبل از استفاده از آن باید اطمینان حاصل کنید که گرما هیچ گونه مشکلی را برای زخم باز شما، سرطان فعال، خونریزی داخلی، و موارد مشابه به وجود نمی‌آورد. شما می‌توانید به اشکال مختلف از گرما درمانی بهره بگیرید، برخی از این روش‌ها عبارتند از استفاده از پد گرمایی، استفاده از پد گرمایی الکتریکی، استفاده از چسب گرمایی، دوش آب گرم یا حمام داغ.

استفاده از بریس گردن

استفاده از بریس گردن برای درمان دیسک گردن

استفاده از بریس گردن به محافظت بیشتر از ناحیه گردن کمک می‌کند و از حرکات ناگهانی گردن جلوگیری می‌نماید و همچنین به بهبود دامنه حرکات آن کمک خواهد کرد.

اصلاح حالت بدن

اصلاح حالت بدن یک روش درمانی موثر دیگر است که برای درمان دیسک گردن و پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر بسیار کمک کننده می‌باشد. خم شدن سر به سمت جلو، قوز کردن شانه‌ها یا تغییر در انحنای طبیعی گردن می‌تواند باعث بروز مشکلات مرتبط با این اندام و فشرده شدن اعصاب گردن شود. در بخش زیر به مواردی اشاره می‌کنیم که به شما برای اصلاح ساختار گردن کمک می‌کند:

• توجه کردن به حالت صحیح بدن در طول روز نکته بسیار مهمی ‌است که افراد مبتلا به دیسک گردن باید به آن توجه داشته باشند. روش‌های متعددی برای اصلاح حالت بدن وجود دارد که عبارتند از استفاده از بریس، اسپلینت، انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص اصلاح حالت بدن و استفاده از وسایل کمکی در هنگام استفاده از کامپیوتر.
  • باید هر نیم ساعت یک بار به گردن خود استراحت بدهید. اگر شما مدت زیادی پشت میز می‌نشینید و از کامپیوتر استفاده می‌کنید باید به مدت یک دقیقه یا حتی ۳۰ ثانیه به گردنتان استراحت بدهید تا عضلات این ناحیه دچار خستگی نشوند. لازم نیست که محل کارتان را ترک کنید و به انجام دادن چند تمرین ورزشی بپردازید. شما می‌‌توانید گردن خود را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف عقربه‌های ساعت به حرکت در بیاورید، چانه خود را به سمت داخل بکشید و گردن خود را در جهات مختلف به حرکت در بیاورید. اکنون می‌توانید به سراغ کار خود بروید و پشت میز بنشینید و به خاطر داشته باشید هر نیم ساعت یک بار به گردن خود برای حفظ سلامت بیشتر کمک کنید.

دارو درمانی

موثرترین دارویی که می‌‌تواند به کاهش درد حاصل از دیسک گردن کمک کند استفاده از پردنیزولون یا دکادرون خوراکی است. باید این داروها را به مدت محدودی مصرف کرد. داروهای مخصوص عصب از قبیل گاباپنتین می‌تواند به تسکین درد عصب ناشی از بیماری دیسک کمک کند. با این حال این داروها می‌توانند باعث به وجود آمدن برخی عوارض جانبی از قبیل سر گیجه شوند به همین دلیل باید در هنگام مصرف آنها از کارهایی که به دقت بالایی نیاز دارند مانند رانندگی خودداری کرد اما معمولاً پس از چند روز بیمار به دارو عادت می‌کند. مصرف داروهای ضد التهاب از قبیل موترین یا ناپروکسن نیز می‌توانند کمک کننده باشند. داروها عملکردی مشابه استروئید دارند اما به اندازه استروئید قوی نیستند. این داروها باعث رقیق شدن خون می‌شوند و باید یک هفته قبل از هر گونه تزریق یا انجام عمل جراحی از مصرف آنها خودداری کرد. استفاده از داروی مسکن نیز به کاهش درد کمک می‌‌کند اما باید آنها را تحت نظر پزشک مصرف کرد.

تزریق دارو برای درمان دیسک گردن

تزریق دارو در کانال نخاعی می‌تواند نتایج خوبی را در ارتباط با کاهش درد به وجود بیاورد. تزریق دارو برای درمان دیسک گردن روشی است که پزشک داروی استروئیدی را در عصب تزریق می‌کند تا درد بیمار کاهش یابد. در چنین شرایطی بیمار می‌تواند مقادیر بالایی از داروی مورد نظر را به درون عصب تزریق کند بدون آنکه هیچ گونه عارضه جانبی خاص ایجاد گردد. به این ترتیب این دارو به مدت یک ماه در فاز فعال باقی می‌ماند. در این دوران بیرون ‌زدگی دیسک نیز بهبود پیدا می‌‌کند. می‌توان فرایند تزریق را سه بار در سال انجام داد که حدود چند ماه فاصله زمانی بین جلسات تزریق وجود دارد. در صورت نیاز تزریقات دیگری مانند تزریق بلوک عصبی، فرکانس رادیویی، اوزون تراپی یا پی ار پی (سلول‌های بنیادی) ممکن است برای درمان دیسک گردن بیمار در نظر گفته شوند.

طب فیزیکی یا فیزیوتراپی

طب فیزیکی یا فیزیوتراپی برای درمان دیسک گردن

متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش علائم دیسک گردن کمک کند. متخصص طب فیزیکی در این راستا از روش‌های متعددی مانند تراکشن، به حرکت در آوردن ستون فقرات، درمان دستی و پایدار کردن ستون فقرات به منظور کاهش علائم بیمار و کنترل درد استفاده خواهد کرد. متخصص طب فیزیکی با توجه به نوع مشکل بیمار از حرکات کششی یا پایدار کننده به منظور کاهش علائم بیمار و بهبود فاصله بین مفاصل استفاده می‌کند. این روش‌های درمانی فقط تحت نظر متخصص با تجربه انجام می‌شوند.

حرکات اصلاحی توصیه شده توسط متخصص فیزیوتراپی در روند درمان دیسک گردن و پیشگیری از بدتر شدن وضعیت بسیار موثر و توصیه شده است.

انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن یک روش بسیار موثر است که به طور کامل درد را بر طرف می‌کند. میکرودیسککتومی رایج ترین روش است که برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش جراحی پزشک به خارج کردن قطعات دیسک از طریق یک برش کوچک می‌‌پردازد. فرآیند جراحی حدود نیم ساعت طول می‌کشد و به عنوان یک عمل سرپایی انجام خواهد شد. عمل جراحی گزینه بسیار عالی برای بیمارانی است که دچار بیرون زدگی شدید دیسک هستند و هیچ یک از روش‌های درمانی نتوانسته است به کاهش درد یا ضعف بدن آنها کمک کند.

بهبودی پس از جراحی دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن زمانی بدتر می‌شود که محتویات دیسک به اعصاب فشار وارد کند. معمولاً پزشک به بیماران خود توصیه می‌کند از خم شدن به سمت جلو، برداشتن اجسام سنگین، چرخش یا نشستن به مدت طولانی خودداری نمایند تا مشکل آنها بهبود پیدا کند و دوران بهبود را به طور صحیح سپری کنند. فرآیند بهبود و پیروی از دستورات پزشک معمولاً بیش از یک ماه طول می‌کشد و بیمار به تدریج شاهد بهبودی خود خواهد بود. جراحان مختلف دستورات متفاوتی را در دوران بهبود به بیمار توصیه می‌کنند. به طور کلی بیمار می‌تواند پس از عمل جراحی کمی ‌راه برود و حدود دو هفته پس از عمل، برنامه فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی خود را آغاز نماید. در این دوران بیمار با برخی محدودیت‌ها برای خم شدن و برداشتن اجسام سنگین و حرکات چرخشی همراه است که این محدودیت‌ها تقریباً تا شش هفته پس از عمل ادامه می‌یابد.