فیزیوتراپی چیست، برای چه افرادی مناسب است و شامل چه درمان‌هایست؟

فیزیوتراپی درمانی است که به بهبود حرکت و عملکرد بدن پس از آسیب، تشخیص بیماری یا عدم تناسب کمک می‌کند. در فیزیوتراپی از دارو، تزریقات یا جراحی استفاده نمی‌شود بلکه از طریق بهبود جسمی و پیشگیری از بدتر شدن آسیب به روند درمان بیمار کمک می‌شود. به طور کلی، فیزیوتراپی به جلوگیری از ضعف و آسیب، کنترل بیماری‌های مزمن و حاد، کنترل و بهبود عملکرد جسمی بیمار، ترمیم آسیب‌ها و همچنین آموزش بیماران به منظور پیشگیری از عود بیشتر کمک می‌کند.

فیزیوتراپیست‌ها متخصصینی هستند که به بیمارانی که در هر مرحله از زندگی به علت پیری، آسیب، بیماری‌ها، شرایط یا عوامل محیطی دچار مشکل شده‌اند، برای به حداکثر رساندن دامنه حرکتی و توانایی‌های جسمی کمک می‌کنند. برخی از فیزیوتراپیست‌ها برای کار با کودکان و نوجوانان آموزش دیده‌اند که به عنوان فیزیوتراپیست کودکان شناخته می‌شوند. آن‌ها درک ماهرانه‌ای از رشد کودک دارند و برای تقویت سلامت و رفاه کودکان و به حداکثر رساندن مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های روزمره و درمان، آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند. برای دریافت مشاوره درباره‌‌ی درمان فیزیوتراپی و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهسا مظاهری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با شماره تلفن‌های 03132330382 – 09398670202 تماس حاصل فرمایید.

چرا به فیزیوتراپی نیاز دارید؟

دلایل نیاز به فیزیوتراپی

در این قسمت به دلایلی که افراد به فیزیوتراپی نیاز دارند، اشاره شده است:

• افرادی که درد مزمن دارند – اگر با دردی مداوم که بیش از چند روز یا یک هفته طول کشیده و توانایی شما را در حرکت یا انجام کارهای روزمره با مشکل روبرو کرده است دست و پنجه نرم می‌کنید، باید سریعا به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. او می‌تواند مشکل واقعی را به حداقل برساند و بر اساس آن راه‌حل‌هایی را توصیه کند.
  • در دوران بارداری و پس از زایمان، زنان برای حمایت از عضلات کمر، مفاصل و مبارزه با آسیب‌های احتمالی لگن یا ستون فقرات به فیزیوتراپی نیاز دارند. فیزیوتراپیست به شما تمرینات و تکنیک‌های مناسب برای محافظت از بدن و امکان بهبودی سریع‌تر پس از تولد کودک، را آموزش می‌دهد.
  • جراحی – اگر اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید یا قصد جراحی دارید، فیزیوتراپی توصیه می‌شود. فیزیوتراپی بعد از عمل، جهت آموزش حرکات اصلاحی و کشش‌های مناسب برای کمک به بهبودی سریع‌تر ضروری است. برای مثال، به افرادی که جراحی قفسه سینه یا قلب دارند آموزش داده می‌شود که چگونه سرفه و از محل زخم نیز مراقبت کنند.
  • دلایل چند گانه – برای سناریویی مانند بعد از عمل، جهت رفع عوارض مبتنی بر قفسه سینه، مبارزه با ترومبوز یا لخته شدن خون، کاهش درد یا رفع عدم تحرک مفاصل و از بین رفتن سفتی عضلات، بسته به عمل جراحی انجام شده به فیزیوتراپی نیاز دارید. شما باید به فیزیوتراپیست‌هایی مراجعه کنید که در این زمینه آموزش دیده و دارای مهارت و تخصص لازم برای کمک به شما می‌باشند.
  • بیماری مزمن / بیماری عصبی – فیزیوتراپی پس از تشخیص بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون، فلج مغزی، آسیب نخاعی، توده سیاه، سکته‌های مغزی و غیره که باعث اختلالات حرکتی می‌شوند، ضرروی و لازم است.
  • اسپرت و ورزش – اگر اخیراً ورزشی را شروع کرده‌اید یا ورزش جدیدی را با سابقه آسیب دیدگی قبلی شروع کرده‌اید، طبیعتاً به فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت. یک متخصص آموزش دیده به آرامش بدن کمک می‌کند و شما را در برنامه جدیدی که مشتاق آن هستید راهنمایی می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها حتی وقتی مشکل حرکتی ندارید یا احساس درد نمی‌کنید، می‌توانند بسیار مفید باشند. توصیه‌های آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به یک فعالیت بدنی جدید که مدتی است آن را انجام نداده‌اید، با خیال راحت نزدیک شوید.

تکنیک‌های فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‎‌ها از طیف گسترده‌‎ای از استراتژی‎‌ها استفاده می‎‌کنند. به برخی از آن‌ها در زیر اشاره شده است.

ماساژ درمانی

حرکت دادن بافت‌های نرم و مفاصل برای گردش خون بهتر، تسکین گرفتگی‌ و اسپاسم‌های عضلانی با استفاده از دست به عنوان ماساژ شناخته می‌شود. ماساژ درمانی در فیزیوتراپی به دلایل زیر استفاده می‌شود:

• گردش خون در قسمت‌های مختلف بدن را بهبود می‌بخشد.
  • به کاهش تجمع مایعات در اعضای بدن و دفع سموم کمک می‌کند.
  • حرکت عضلات در قسمت‌های مختلف بدن را آسان‌‌تر می‌کند.
  • فشار خون را پایین می‌آورد.
  • درد را تسکین داده و به آرامش شما کمک می‌کند.

شرایطی مانند مشکلات گردن، سردرد و استرس معمولاً با استفاده از روش ماساژ درمان می‌شوند.

ورزش درمانی

ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا شنا برای افرادی که از بیماری یا آسیب دیدگی بهبود می‌یابند اما تحرک آن‌ها دچار مشکلاتی شده است، توصیه می‌شود.

ورزش به تقویت حرکت بدن کمک می‌کند و دامنه حرکتی را بهبود می‌بخشد. ورزش می‌تواند غیرفعال یا فعال باشد. در ورزش غیر فعال، فیزیوتراپیست بدن شما را با کشش‌های خاص و مناسب، تحت فشار‌هایی قرار می‌دهد و کار اصلی بر عهده‌ی او است. به عنوان مثال کشش همسترینگ یک تمرین غیرفعال است که در آن فیزیوتراپیست پای شما را برای کشش عضله همسترینگ در پشت ران بالا می‌برد. تمرینات فعال مانند ورزش‌های تقویت لگن، وزنه برداری و آهسته دویدن تحت توانایی‌های بیمار و توسط خود او انجام می‌شوند.

درمان‌های مبتنی بر انرژی

در درمان مبتنی بر انرژی که به آن الکتروتراپی نیز گفته می‌شود، از انواع مختلف انرژی مانند جریان‌های الکتریکی یا تکانه‌ها برای تحریک سیستم عصبی استفاده می‌شود. تکانه‌های الکتریکی باعث انقباض و بهبودی عضلات می‌شوند. این درمان شامل روش‌های زیر می‌شود:

اولتراسوند

در این روش درمانی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای درمان آسیب‌های عمیق بافتی با افزایش گردش خون و فعالیت سلول استفاده می‌شود. این فرآیند، آسیب را بهبود می‌بخشد، درد و اسپاسم عضلات را کاهش می‌دهد و به درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی مانند رگ به رگ شدن، اپی کندیلیت یا التهاب تاندون کمک می‌کند.

نور یا لیزر درمانی

در این روش درمانی، لیزرها در طول موج خاصی برای روند بهبودی بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌شوند. این روش درمانی بدون درد است. برای درمان آرتروپاتی مانند آرتریت روماتوئید، مدیریت درد و آسیب بافت نرم استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی

TENS یا تحریک الکتریکی عصبی عضلانی از طریق پوست، به کاهش درد در اطراف بافت آسیب دیده کمک می‌کند. روش تحریک الکتریکی عصبی عضلانی، برای از بین بردن درد از جریان الکتریکی با ولتاژ پایین استفاده می‌کند. از TENS برای درمان دردهای حاد و همچنین مزمن مانند کمردرد، فیبرومیالژیا، التهاب تاندون و نوروپاتی دیابتی استفاده می‌شود.

آب درمانی

آب درمانی یک روش درمانی مبتنی بر آب است که مزیت‌های آن، آرامش بخشی و تسکین دهنده درد می‌باشد. این کار در یک استخر گرم و کم عمق یا یک حمام آب درمانی بی‌نظیر انجام می‌شود. آب گرم به شل شدن و تسکین اسپاسم عضلات کمک می‌کند.

ارگونومی

علاوه بر اصلاح مشکلاتی که در بدن شما به وجود آمده است، فیزیوتراپیست‌ها همچنین سعی می‌کنند محل نشستن و محیطی که در آن فعالیت و تحرک دارید را دوباره بررسی کنند تا دچار همان مشکلات نشوید. به همین دلیل فیزیوتراپیست‌ها در مورد نحوه قرارگیری میز، صندلی و رایانه خود در محل کار مشاوره‌ و آموزش‌هایی ارائه می‌دهند.

آیا فیزیوتراپی عوارض دارد؟

بله، برخی از عوارض‌های جانبی در فیزیوتراپی وجود دارد که عبارتند از:

• درد: درد شما ممکن است هنگام بهبودی افزایش یابد. گرما و سرما درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا از شر چنین دردی خلاص شوید.
  • تورم: در اثر کشیده شدن بافت‌ها، عضلات و رباط‌ها برای تقویت آن‌ها ممکن است دچار تورم شوید. تورم امری عادی است که هنگام تمرین فیزیوتراپی رخ می‌دهد.